
11 jan Kontroll og Rådgivning AS på egne ben
Som 50-åring synes vi det er på tide å stå på egne ben sier daglig leder Tom Nygren. Fra og med januar 2024 får vi nye mailadresser, egne lokaler og kan ikke lengre lene oss på brannvernforeningen i det daglige. Vi kjenner litt på det, men som Trond Viggo lærte oss tidlig på åttitallet så er det greit å måtte tenke litt sjæl innimellom.

«Vi skal være en fin arbeidsplass for alle», sier Nygren.
Vi må faktisk helt tilbake til 1974 om vi skal til starten. På den tiden var det en egen avdeling i brannvernforeningen som godkjente forprosjekter og ga montasjetillatelse. Forsikringsselskapene så etter hvert nødvendigheten av å kontrollere sprinkleranleggene som det ble stadig flere av rundt om i landet. Besparelsene av å ha et sprinkleranlegg som fungerte, var såpass store at brannvernforeningen fikk tilført de midlene de trengte for å reise land og strand rundt og utføre kontroller. Sikkert veldig greit å ha det økonomiske ansvaret på den måten smiler Nygren, men kanskje ikke helt sammenfattende med de tanker vi har i 2024, hvor konkurranse er mer i fokus.

En fornøyd daglig leder i nye lokaler.
I 2024 får vi nye mailadresser og nye lokaler. Mailadressen til selskapet vil være post@krsprinkler.no. Bytter du ut «post» med initialene til den ansatte, kommer du rett til vedkommende. Hjemmesiden vår finner du med samme adresse. Når det gjelder våre nye lokaler er ikke alt helt på plass ennå, men plassbesparelsen er tydelig sammenlignet med de lokalene vi har flyttet fra. Det er ikke nødvendig at alle har egne arbeidsplasser når flere av kontrollørene sjeldent eller aldri er på kontoret, forteller Nygren. Vi går fra sentrale lokaler med 10 arbeidsplasser på Helsfyr, til litt mer rurale strøk og østmarka rett utenfor, og 4 arbeidsstasjoner. Men utenfor allfarvei er det vel ikke akkurat, vi holder oss fortsatt godt innenfor Oslos grenser her på Skullerud.
Veggpynten ser ut til å bestå av Ivarhyller fra IKEA og en mengde hvite bokser. Dette er dokumentasjon tilbake til oppstarten vår i 1974. Helt frem til millenniumskiftet, havnet det meste av dokumentasjon hos brannvernforeningen. Dette er blitt med oss på alle flyttelass siden, men nå er det slutt. Vi er i ferd med å få det hele digitalisert slik at vi slipper å ta kostnaden med lagring forteller Nygren. Vi har lenge ment at dette ikke er vårt ansvar, men vi får ingen til å ta over stafettpinnen. Jeg vet at det er store verdier som ligger her for bygningseieren sier Nygren. Problemet er at bygningseier ikke er kjent med at vi har denne dokumentasjonen. Håpet er at vi får gjort det såpass kjent at vi kan få det over på rette hender, og får dekket inn noe av kostnadene vi tar på oss i forbindelse med digitaliseringen.
No Comments